SELAMAT DATANG KE PORTAL SK SERI MAWAR
Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Isnin, 4 Ogos 2008

Sejarah SK.Seri Mawar


Persekolahan Sekolah Melayu Sungai Ayer Tawar dimulakan pada 2 September 1923 atas daya usaha penduduk kampung dan kerjasama Jabatan Pendidikan Selangor Darul Ehsan. Sekolah ini di asaskan oleh Penghulu Kulup Abdul Rahman bin Salleh, Imam Abu Bakar @ Haji Mustafa bin A1ias dan Ketua Kampung Haji Abdul Rahman bin Haji Ehsan.
Bangunan sekolah yang dibina dari kayu-kayu hutan itu roboh dipukul ribut pada 22 Ogos 1928. Pada September 1929 sepintu kedai telah di sewa di pekan Sungai Air Tawar untuk dijadikan bilik darjah. Bangunan pertama didirikan di kawasan sekarang bersama dua rumah guru dibangunkan da1am bulan Februari 1930. Mula digunakan pada 22 Mac 1930. Pada 9 Januari 1949 sebuah bangunan tambahan telah dibina oleh penduduk kampung dan mula digunakan pada 23 Januari 1949. Bangunan tersebut dibesarkan lagi pada 14 Ogos 1952. Dalam tahun l959, bangunan kampung itu telah diambil alih oleh kerajaan dan diganti dengan atap zink berlantaikan simen. Akhirnya bangunan ini juga roboh dipukul ribut dalam tahun 1966.
Pada tahun 1964 kerajaan telah mendirikan sebuah bangunan baru empat bilik darjah. Bangunan ini mula digunakan dalam tahun 1965. Hampir lima tahun 1966-1971 sekolah ini telah menjalani dua sessi pagi dan petang kerana tidak dapat menampung pertambahan murid-murid. Masalah dua sessi telah dapat diatasi dengan terbina bangunan baru dua tingkat pada April 1971 yang mula dibina pada akhir tahun 1970. Pada tahun 1982 didirikan dua blok bangunan dua tingkat dan mula digunakan pada awal persekolahan tahun 1983. Pada Julai 1993 dua unit rumah guru dibina bagi menggantikan rumah lama yang dirobohkan pada akhir Disember 1991.
Mulai 16 Februari 1994 Sek.Keb.Sg.Air Tawar telah bertukar nama kepada Sek. Keb. Seri Mawar.

8 ulasan:

  1. inilah tempat di mana aku menimba asas asas ilmu. Masih ku ingat lentingan cikgu borhan dan cikgu2 lain. tapi, tanpa mereka ini, tidak aku menjejak kaki ke indonesia utk melanjutkan pelajaran dlm bidang perubatan. terima kasih cikgu...........

    dari ahmad azroei bin mohd yusup@muallif
    ketua pengawas SK Seri Mawar sesi 2001

    BalasPadam
  2. tahniah ahmad azroei. selamat menimba ilmu di indonesia.semoga berjaya.
    terima kasih di atas kunjungan anda.
    silalah berkunjung lagi ke blog sk.seri mawar.

    BalasPadam
  3. menarik dan sayu bila membaca sejarah SKSM yang dulunya SKSAT.Kalau buat perjumpaan/majlis utk bekas murid bagus juga, tapi jgn tunggu ulangtahun ke-100, buat utk ulang tahun ke-88 je...

    BalasPadam
  4. sk seri mawar memang terbaik punya hahahaha
    dah la cikgu cikgu semuanya hensem ngan cantik tengok mesti tergoda hahahaha

    BalasPadam
  5. ni lah sklh sy dalam tahun 8oan..banya berjasa cikgu2 kat sini..terima kasih kepada cikgu ali,cikgu rohani,cikgu borhan,cikgu minah,cikgu martius klu tak cilap,cikgu megat fauzi,cikgu janon,cikgu norhayati,cikgu shafie,cikgu amin and ramai lgi...terima kasih cikkkkkkkkkgu..mmg terbaik..tak lupa jugak kat abang zuzaili..maaf klu clap eja..abang ni kerani sklh dulu

    BalasPadam
  6. kenapa gambar saya x ade!!!!
    #ACOWAK

    BalasPadam
  7. AKU HEBAT
    #ACOWAK

    BalasPadam